Roverway 2012

No 20. jūlija līdz 28. jūlijam Somijā norisinājās Roverway – Eiropas WOSM un WAGGGS kopīgi veidots pasākums roveriem un lielgaidām no visas pasaules. Latviju Roverway pārstāvēja 9 dalībnieki. Pasākuma programma paredz, ka sākumā dalībnieki dodas pārgājienos un vēlāk kopīgi nometņo. Pēc ierašanās Helsinkos daļa Latvijas dalībnieku palika Helsinkos, bet daļa devās uz Rovaniemi.

Tālāk mazliet vairāk par to, kā gāja tiem, kas devās uz Rovaniemi.

Nokļūstot galamērķī uzzinājām, ka atklāšanas ceremonija notiks uz polārā loka Santaparkā. Rezultātā iepazinām Ziemassvētku vecīša valstību. Pēc atklāšanas iepazināmies ar saviem vadītājiem – Idu, Rosu un Risto un devāmies uz Kilpisjärvi – nelielu pilsētiņu apmēram 350 km aiz polārā loka, kas atrodas 500 m virs jūras līmeņa, kur bija paredzēts mūsu pārgājiens. Pašu pilsētiņu nepaguvām apskatīt, bet septiņos vakarā ieradāmies paredzētajā nometņošanas vietā, kur iekārtojāmies un sākām gatavot savu pirmo ēdienreizi. Pēc vakariņām izlēmām izpētīt tuvāko apkārtni. Atradām milzīgu akmeni, kas bija krietni lielāks nekā Latvijas lielākais akmens, bet Somijā tādu laikam pilni kalni. Apmēram 600 metru augstumā virs jūras līmeņa vienpadsmitos naktī, neskartā dabā, pakāpušies kalnā, nodziedājām skautu vakardziesmu. Sapratām, ka polārā diena ir forša, jo pamostoties divos naktī, ārā ir tik gaišs, ka var rakstīt bez mākslīgā apgaismojuma.

Nākamajā rītā pēc brokastīm devāmies ceļā uz nākamo nakšņošanas vietu. Tas, manuprāt, bija skaistākais pārgājiens šajā ceļojumā. Skati uz apkārtējiem kalniem bija elpu aizraujoši. Pusdienas ieturējām pie ļoti skaista, apmēram 30 m augsta ūdenskrituma. Latvieši pirmie izdomāja, ka varētu uzkāpt viņā augšā, un pārējie sekoja. Pēc pusdienu ieturēšanas, dodoties uz nākamo nakšņošanas vietu, kādā brīdī nonācām pie žoga, kas izrādījās Somijas – Norvēģijas robeža. Kad gandrīz jau bijām pie nometnes vietas satikām palielu ziemeļbriežu baru ar apmēram 150 īpatņiem. Nonākot nakšņošanas vietā, ātri uzcēlām teltis un devāmies uz vietu, kur robežojas Somija, Zviedrija, Norvēģija. 10 sekunžu laikā paviesojāmies 3 valstīs. Vakarā mūsu grupai pasniedzām maizes zupu ar putukrējumu, un pāris cilvēkiem tā iepatikās tik ļoti, ka nāksies tulkot recepti angļu valodā. Vēl izcēlās itāļi, kas pasniedza milzīgu daudzumu ar dažādiem ēdieniem. Pēc vakara ugunskura nosacītajā naktī devāmies iekarot sniegotās Norvēģijas virsotnes. Atnākot atpakaļ no kalniem vienos naktī devāmies peldēties apmēram +3 grādus siltā kalnu ezera ūdenī un nospriedām, ka pat āliņģī ir siltāk.

Nākamajā rītā devāmies nelielā gājienā un cēlāmies ar kuģīti pāri ezeram, lai iekarotu otru augstāko Somijas virsotni Saanu. Pārceļoties pāri, ātri pagatavojām pusdienas, un devāmies kāpienā augšup. Sākumā likās, ka tas būs viegli, bet Somijas kalni ir viltīgi. Nav redzama virsotne, uz kuru kāp, un visu laiku liekas, ka vēl tikai jāuzkāpj šeit un tas jau būs viss, bet katru reizi tur uzkāpjot atklājas, ka ir jākāpj vēl augstāk. Pēc stundas un 15 minūšu kāpienā kā pirmais sasniedzu virsotni pašās beigās sacenšoties ar kanādieti AJ. 1029 m augstumā pierakstījāmies „viesu grāmatā” un uzņēmām lielu daudzumu grupas foto. Nokāpjot lejā ar autobusu devāmies 3 stundu braucienā uz mūsu nākamo mērķi – Pallas. Pēc naktsmītnes iekārtošanas devāmies augšup augstākajā Pallas virsotnē. Augšā ieradāmies pusnaktī un vērojām saulrietu, bet saule tā arī nenoriet – polārā diena.

Nākamajā rītā varējām celties vēlāk. Pēc brokastīm devāmies uz mūsu pēdējo virsotni – slēpošanas kūrortu Ylläs. Vakarā ieradāmies mūsu pēdējā palikšanas vietā pārgājiena laikā, kur uzcēlām teltis, paēdām, un devāmies darīt labo darbu – palīdzējām sakopt apkārtni un sagatavot pirtiņu. Vakarā iegājām īstā somu pirtī, bet tā kā bijām pārāk daudz cilvēku, nespējām izbaudīt somu pirts labumus pilnībā. Pēc pirts ieēdām auksti kūpinātu ziemeļbrieža gaļu un pēc divu stundu miega devāmies 13 stundu ilgā ceļā uz nometnes vietu.

Ierodoties nometnes vietā sapratām, ka mūsu apakšnometne ir labā vietā. Vakara atklāšanas ceremonija bija nedaudz neformālāka kā mēs gaidījām, Somijas armijas grupa spēlēja Bruno Mars, Adeles, Lady Gagas dziesmas. Pirmo reizi dzīvē nolaidām karogu skanot Lady Gaga.

Nākamais rīts iesākās ar gardām brokastīm un apakšnometnes iekārtošanas darbiem. Pēc tam pirmā nodarbību daļa, kur iekarojām Somijas slacklines, bet otrajā nodarbību daļā devāmies uz improvizēto somu pirti mežā. Vakarā pabeidzām celt mūsu apakšnometnes vārtus un mūsu grupa par tiem bija sajūsmā. Noskaidrojām, ka visā pasaulē skauti brīvajā laikā spēlē „Uno”, arī Austrijā.

Otrajā nometnes dienā no rīta izbaudījām „Silent disco”, paspēlējām frisbiju un piedalījāmies citās nodarbībās. Pēc nodarbībām sākās „Loverway” festivāls, kurā bija iespēja iepazīt citu valstu ēdienus, dejas un kultūru. Paši mācījām citiem dejot „Cūkas driķos”, un jau pēc viena danča visi izskatījās tādi saguruši.

Trešajā nometnes dienā pārstāvēju Latviju Eiroparlamenta simulācijā. Gāja diezgan labi un piedalījos ieteikumu izveidošanā par tēmu „Jaunatnes nodarbinātība”. Sasmīdināju Parlamenta prezidentu ierosinot piešķirt balsstiesības jau no 10 gadu vecuma un dibināt, piemēram, „Demokrātijas pokemonus”. Bija interesanti, vienīgi šķita, ka pasākums ir nedaudz par īsu, jo vienas dienas laikā grūti visu apspriest. Vakarā atgriežoties nometnē nofotografējāmies ar savu grupu un vakarā devāmies uz noslēguma festivālu.

Nākamais rīts sākās ar lielo maizīšu smērēšanu mājupceļam. Jau divpadsmitos devāmies uz Helsinkiem, kur bija laiks izpētīt pilsētu. Divi no dalībniekiem gandrīz nokavēja prāmi, jo sajauca ostas – Helsinkos tās ir vairākas. Pēc brauciena ar prāmi, ceļu turpinājām autobusā un tas nebija pārāk patīkams, jo neērtajos krēslos pagulēt bija gandrīz neiespējami.Par spīti visām grūtībām, 2:35 ieradāmies Rīgas autoostā, kur mūsu ceļi šķīrās – devāmies mājās.

Paldies Latvijas kontingentam par kopīgi pavadīto laiku un iegūto pieredzi! Tiekamies Roverway 2016, Francijā!

Aprakstu sagatavoja Emīls Gulbis (155. skv)